hiroaki kamizono    photo work  バライタ紙 半切サイズ オリジナルプリント

『29/7/1990`s portrait of vincent van gogh』

  

1990年7月29日のゴッホの肖像

神園宏彰

アルルで摘んだひまわりを手にゴッホの墓を参ったのは1990年7月29日だった。

その帰り道、近くにある彼が亡くなるまで住んでいたという下宿跡を訪ねると外壁に剥れかかった1枚のポスターがあった。

驚くことに、死んでちょうど百年目の日、ゴッホはポスターとなって僕の来訪を待っていた。

話しかけてはみたが幽霊のように街を行き交う人々をじっと見つめている。

 一般的に判断すると、ゴッホの人生は苦しみと悲しみの連続で不幸だとされる。

しかし、見方を変えてみると、彼の人生はある意味幸福ではなかったと思う。

それは生きている間に情熱を傾けられる仕事を見つけ、それに向かって全身全霊でエネルギーを注ぐことが出来たという点でだ。

それだけでも素晴らしいことではないだろうか。

 同様に、彼の顔を哀れみの目で見ると、その表情はとても惨めで悲しそうに見えてくる。

ところが、尊敬の眼差しで接すると、その顔つきは畏怖堂々としてくる。

その落差は、まるで騙し絵のようで、不思議な感情にとらわれる。

やがて、彼の瞳を凝視していくうちに、その視線は遠くに存在する普遍的なものを見据えていることに気づく。

ゴッホの肉体は滅びたが、次代の人々の心を通して永遠に生き続けるだろう。 

その瞳の奥に、人間は絶対に死なない、芸術は不滅だと確信した。

『29/7/1990`s portrait of vincent van gogh』

On july 29th,1990 I went to Van Gogh`s tombstone with a sunflower which I had got in Arles.

On the way home I stopped at the apartment in which Van Gogh died.

There was a poster on the wall of the apartment.

Exactly one hundred years after his death he had become a face on a poster, watching the town and the passers-by.

He looked like a ghost.

One can think of Van Gogh`s life as one of sadness and struggle.

But one can also look at his life with other eyes.

He put his entire being into his art every time he painted.

In this light, is it not possible to view his life as being complete, to view him as not having wasted a single moment of his life?

In the same way, if I look at that poster with sympathetic eyes, Van Gogh`s expression is one of sadness.

But if I look at the same poster with respect, his expression becomes one of pride, strength and confidence.

This is a really mysterious phenomenon, almost like trick photography.

When I looked into his eyes, it seemed to me as if he was searching for the truth.

I know his body has gone, but his spirit will continue forever.

I think that people do not die, as their spirits live on after they have breath. In exactly the same way, art never dies.

 

all right reserved hiroaki kamizono

inserted by FC2 system